Kniha

Staré vtipy o komunistoch zvíťazili nad Covid-19!

Kniha Tisíc a jeden vtip po 50 rokoch vyšla v čase, keď našu krajinu zovrela temná obruč koronakrízy. Napriek tomu sa vyšplhala medzi najpredávanejšie knihy roka 2020, čo len potvrdzuje, že najlepším spôsobom, ako prežiť pandémiu, je humor!

Mohlo by sa zdať, že počas pandémie budú vydavateľskému trhu kraľovať knihy o vírusoch, epidémiách a vitamínoch. Prípadne o tom, že za všetko zlo na tomto svete môžeme len my, ľudia, a pandémia je len začiatkom "veľkého trestu", ktorý pre nás pripravila Matka príroda. Opäť sa však potvrdilo, že ľudia sa akejkoľvek katastrofy rýchlo nasýtia a svoju pozornosť obrátia tam, kde majú na chvíľu pokoj od bľačania médií, politikov a mienkotvorcov. Áno, hľadajú únik, pohodlný gauč, na ktorý sa zvalia a zoberú do ruky diaľkový ovládač alebo v tom lepšom prípade knihu.

Víťazná úniková literatúra

Keď sme vydavateľstvo Slovart požiadali o prehľad najpredávanejších kníh krízového roka 2020, dostali sme tabuľku, z ktorej bolo jasné, že úniková (tzv. eskapistická) literatúra zvíťazila na celej čiare. Nie však zahraničná, ale naša domáca - čo nás môže len tešiť, že máme takých schopných autorov. V Slovarte sú to tri mená, traja muži, ktorí už zopár rokov poskytujú čitateľom únik kriminálny, historicko-fantastický či v podobe akejsi gulášovej polievky pre dušu: Dominik Dán, Juraj Červenák a Boris Filan. Prví dvaja sú už zopár rokov zabetónovaní na horných priečkach predaja, ten tretí robí čo môže.

Starý šláger

Príjemným šokom je zistenie, že piate miesto obsadil humor. Nie plačlivý láskavý dobroprajný humor, ale obsiahla tučná tehla plná (okrem iného) nekorektného humoru, z ktorého môže mnohých aj natiahnúť. Pritom kniha Tisíc a jeden vtip po 50 rokoch nie je nič nové, len remake starého šlágru, po ktorom sa už dvakrát len tak zaprášilo: raz v roku 1969 a druhýkrát v roku 1991. Odvtedy čakal, ktorý vydavateľ to skúsi tretíkrát.

Vtipy? Koho to už zaujíma?

Keď dcéra autora Júlia Kalinová Sherwood v roku 2018 ponúkala knihu rôznym vydavateľom (k päťdesiatemu výročiu prvého vydania), narazila na prekvapene zodvihnuté obočia: Vtipy? Staré vtipy? Koho to už zaujíma, veď je ich plný internet! Marketingovú jasnozrivosť (a odvahu) prejavili až v Slovarte. Novému vydaniu venovali mimoriadnu pozornosť: text prešiel dôkladnou editorskou revíziou, staré ilustrácie nahradili nové a grafický dizajn je poctou pôvodnému vydaniu. Vznikla tak krásna, dá sa povedať až neodolateľná kniha.

Humor ako návod na prežitie

Bola by táto kniha rovnako úspešná, aj keby sa žiadna pandémia nekonala? Na jednej strane pandémia zabránila množstvu čitateľov, aby si knihu vzali v kníhkupectve do rúk a prelistovali si ju, čo bol základný predpoklad predajného úspechu. Ale na druhej strane by sme mohli povedať, že humor je podobným spôsobom úniku pred realitou, ako čítanie kriminálok. Ide však o to, aký typ humoru máme na mysli. Kalinov výber vtipov žiadnym únikom pred krutou realitou nikdy nebol, ani nie je. Skôr je to návod, ako pri zdravom rozume zvládnuť akúkoľvek pandémiu, Matoviča a všetko, čo je s tým spojené. A to je devíza, ktorá knihu vyniesla až k samému vrcholu knižnej hitparády.