Rozhovor

O mŕtvych len dobre, o kaviarňach zvlášť!

"Kniha Martina Melicherčíka Mŕtva kaviareň je špecificky vtipná. Nebojí sa komentovať súčasné spoločenské dianie a život človeka v urbanizovanom svete s hravou ľahkosťou, z ktorej však preniká na povrch hĺbavá melanchólia. Aká je Mŕtva kaviareň napovedá jej názov: retro a živá zároveň, tichá a predsa plná ruchov; miesto živelných stretnutí, ale aj nepovšimnutého osamenia uprostred davu." Takto sa píše v anotácii o knihe Mŕtva kaviareň a vy si teraz môžete prečítať rozhovor s jej autorom ako a prečo vznikla táto pozoruhodná kniha.

Píšete už dlhší čas, dá sa povedať, že ste vyzretý autor, prečo ste vydali debut tak neskoro?

Lepšie neskoro ako skoro. Priskorý debut považujem za väčší problém. A snáď aj lepšie neskoro ako nikdy. Takže neskoro je najlepšie načasovanie! V slovenskej poézii si ho môžem dovoliť; je to len ďalšia knižka, ktorú si prečíta pár desiatok ľudí a ešte menej si ju kúpi. Takže to, že zbierka Mŕtva kaviareň, moja prvá s ISBN v tiráži, mi vyšla až po štyridsiatke, je nepodstatné. Úprimne, plánoval som to skôr, ale čiastočne to bolo vydavateľskými procesmi, ktoré som nemohol ovplyvniť, čiastočne si zato môžem sám, lebo som desať rokov nič nenapísal. V roku 2012 som do súťaže Básne SK/CZ prihlásil cyklus, ktorý vznikol ešte niekedy v roku 2002, kedy som ho aj poslal Petrovi Šulejovi do Vlny. Z uverejnenia však nič nebolo. Paradoxne práve v spomínanom ročníku súťaže bol predsedom poroty. Po desiatich rokoch si moje texty určite nepamätal, no vtedy už cyklus zafungoval a napokon vyšiel v zborníku súťaže. Uvedomil som si, že mi písanie chýbalo a vďaka tomuto „zadosťučineniu“, som pokračoval presne tam, kde som pred desiatimi rokmi skončil. Stačilo len prehrabať šuplík.

Vašu poetiku možno zaradiť do postmodernej lyriky. Kto zo súčasných autorov vás inšpiruje?

Nie celkom sa vyznám v hraniciach toho, čo ma inšpiruje robiť niečo aspoň trochu tak dobré, ako som čítal a toho, čo ma inšpiruje radšej to nerobiť. Je to spektrum relevantných vplyvov. V tej prvej časti sú, povedzme za posledné štyri roky, rané texty Cojota Carlosa, s ktorým sme uvažovali aj nad spoločnou knižkou, taktiež Ivan Štrpka a jeho cítenie poézie. Dávno predtým tam bol Ivan Kolenič, alebo projekt Generator X. Spektrum pokračuje aktuálnou produkciou slovenských a českých vydavateľstiev až na svoj druhý koniec, kde si hovorím, že takto asi nie.

Pripravujete niečo nové – ďalšiu knihu alebo aspoň dlhšiu ukážku do časopisu?

Som pred dokončením rukopisu ďalšej zbierky Na okruhu a chcem sa pustiť do hľadania vydavateľa. Rozpísaný mám aj dlhší text, s ktorým zatiaľ neviem, čo bude. Pracujem v podstate každý deň. Keď nič nenapíšem, tak aspoň škrtám a prepisujem, píšem si poznámky k nápadom. Niekedy však postačí nájsť aj jediné slovo.

Pracujete v oblasti marketingu. Prepájate túto komerčnú činnosť s nekomerčnom, ktoré je poézii vlastné alebo sa v básňach týmto javom vyhýbate?

Prepojenie je jednoznačné! Už na existenčnej úrovni, ktorá tvorí základ. A fakt, že v reklamkách sa to tvorivými ľuďmi len tak hemží, prepája tieto oblasti ešte viac. Poézia sa momentálne bez marketingu nezaobíde, nech si už pod ním predstavujeme čokoľvek. Marketing si bez poézie možno vystačí, ale zas potrebuje ľudí, ktorí sú kreatívni a chcú si to uvedomovať, realizujú sa písaním aj niečoho iného, než textov pre internetových robotov. Poézia súperí o pozornosť – a nielen s prózou a drámou v rámci literatúry, ale so všetkým, čo nám zaberá čas. Príliš sa jej nedarí.

Vždy ste chceli byť spisovateľom?

Možno som chcel byť niečo ako človek píšuci, ale nespomínam si, že by som sa motivoval statusom spisovateľa. No je to ešte komplikovanejšie, pretože som chcel byť aj človek kresliaci, dizajnujúci, robiaci hudbu, atď. Prichádzalo to postupne a stále sa to mení, niekedy aj niekoľkokrát za deň. Som rád, že žijem v kultúrnom priestore, v ktorom – napriek všetkému – je možné existovať s tvorivou obsesiou. Začalo to pomerne skoro. Nespomínam si presne.

Ktorí autori vás ovplyvnili? Existuje autor, pri ktorom ste si povedali, že môžete všetky svoje veci vyhodiť, lebo nikdy nebudete dosahovať jeho úroveň?

Zvláštna otázka. Fenomén inšpirácie umením je všeobecne prítomný, ale mne pripadá príliš akademický. Slobodnejšie je pre mňa vedieť sa inšpirovať čímkoľvek. A nielen umením, ale naozaj čímkoľvek. Možno by bolo jednoduchšie študovať literatúru a písať, no nie som si istý, či by ma to až tak bavilo. Asi by som ani nebol dobrý študent, ani nemal toľko nadšenia pre písanie. Nemôžem sa konfrontovať s kŕčovitými obavami, či bude text dosahovať niekoho úroveň. Stále je to viac vášeň než kariéra.

Považujete literatúru z nejakého dôvodu za vyšší druh umenia ako povedzme maľbu alebo hudbu?

Keby som odpovedal, že sú to rôzne dimenzie toho istého, pripadal by som si príliš ezoterický. Paradoxne to všaknajpresnejšie vystihuje moju predstavu o "fyzikálnej” podstate tohto problému. Ale teraz vážne; neviem si predstaviť, že by som o maliaroch uvažoval inak ako o básnikoch a skladateľoch. Je rovnako obdivuhodné, čo dokážu, keď sa im zadarí. Z môjho pohľadu sú umenia hierarchicky rovnocenné a to nehovorím preto, aby som sa nedostal do konfliktu záujmov. Pri písaní využívam zvuk a pracujem s obrazom. Ja v tom fakt nevidím priestor na súperenie.

Pre Literát.sk pripravila Maja Jackobs Jakúbeková

Sandra
Ešte pred hodinou to vyzeralo 
že z bazéna vychádza hanblivá študentka
odkedy nežije matka, chodí plávať každý piatok
bez slova berie kľúč, naťahuje kúpaciu 
čiapku, okuliare
a celá sa ponorí
sústredená, nechce sa utopiť sama v sebe
s dievčatami v jej veku si už dávno nemá čo povedať
jediný, kto ju vedel uchopiť, bol on…
 
Cigareta sa jej nehodí, keď vydychuje dym nosom
víno nepristane, keď sa opiera o bar
v zime by sa mala teplejšie obliekať
a viac myslieť na svoju ženskosť, čítať fashion blogy 
nosiť šaty, nechty, nakupovať…
 
Teraz tu
opäť sama
vyvoňaná slnkom, snedá a sebaistá chýli sa k ránu
dá si víno, cigu v kaviarni so stolíkmi na chodníku
pokojná
jej nahé plecia by dvihli sledovanosť 
ktorejkoľvek reportáže z tejto ulice
kedykoľvek pred tým 
než tlaková vlna prejde oknami
 
Zatiaľ je priskoro
dnes večer si nechá všetko pre seba
 
Malý princ na obale vinylu
Je to obohraná platňa
stačí, keď si niečo kúpiš 
na planéte predražených teplákov
jednorožca, hodinky, xanax…
alebo betón simultánne dopadajúci
chrčiaci betón, ktorý škriabe, bojuje
dopadá do stredu lupeňov ruže 
– prežiješ lovestory s ovečkou
staneš sa súčasťou planéty
 
Následne pribudnú ponuky na večer
má v sebe niečo rýchle, aj niečo pomalé
niečo trans- a niečo hnedé
ovládne štvrť, mesto, krajinu…
všade chcú betón
všetci o ňom vravia
stačí, keď si len raz niečo kúpiš 
niečo v protisvetle, niečo čo si zaslúžiš
 
Napríklad:
na hlavu dopadať B (tón)
dopadať B (tón)
dopadať B
dop
 
Potreba temnoty
Kto by nechcel vlastnú kobku dole hlboko, takú
kde v mene čohokoľvek dá sa užiť bolesť, z ktorej 
odpadneš jak pán, kým pred deviatou večer 
obyvatelia zrýchlia svoj pohyb, rozochvejú 
ulice akoby zaznamenali útok
 
Kto by netúžil po studenom kove, krvi na tapetách
igelite, po krvavých slinách bývalého majiteľa 
zaschnutých na bielej vani s nenormálne retro 
obkladačkami, kým na hranici zón náhlivo nezaplatí 
ďalší muž za XXL balenie nejakej hovadiny
 
Kto by si nedoprial strach, drsné uniformy, lebky
od ktorých nie a nie odtrhnúť zrak, chvenie v rohu
strohé, a účinné nástroje, priznanie, úľavu!
zatiaľ čo ďalšia žena, ktorá súhlasí s registrovaným 
výzorom tváre, ďakuje Bohu za fastfood
 
Kto by sa neodsúdil na doživotie, nezhnil na transcendentno 
nebol rozložiteľným a hrdým odpadom (alebo aj: 
ó, kto by nechcel podľahnúť…) prevteliť sa do PET fľaše
kým ďalší prieskum verejnej mienky nepotvrdí blbú náladu
kým nová odroda kávy pestovanej výlučne na filmoch Woodyho Allena 
neskončí v telách migrantov z hypotekárnych get
kým neurogotička nezatúži po kabelke, ktorou by podporila 
svoju neurogotickosť, tetovaná čivava nedopozerá vlog
umierajúceho retrívera, kým aranžéri výkladov nepokľaknú 
pred figurínami a podvedome ich nezačnú týrať 
 
Kto by nešiel za trochu temnoty světa kraj celé dni
smútkom zhryzené na kosť – akoby ich jedna kurva mala 
kým Husákove deti nedopijú posledné presso a roky
nepreletia, akoby ani neboli
Prihlás sa na odber noviniek a získaj prehľad o slovenskej literárnej scéne
Prihlásením do newslettera súhlasíte so zasielaním obsahu prostredníctvom e-mailu. Kedykoľvek sa môžete z odberu odhlásiť.