Udalosť

Je to dokudráma aj tragigroteska!

Hoci Daniel Majling vôbec nevyzerá ako fanúšik športu a už vonkoncom nie ako futbalista, začal koketovať s futbalom! Najprv však len v divadle! Zdramatizoval legendárny zápas Spartaku Trnava a Rimavskej Soboty z roku 1997 a z jeho inscenácie nazvanej Futbal alebo Bílý andel v pekle sa stal šláger divadelnej sezóny v trnavskom Divadle Jána Palárika!

Tomu zápasu sa hovorí škandál storočia a jeho trpkú príchuť pregĺgali trnavskí futbaloví fanúšikovia ešte donedávna. Kandidáti na majstrovský titul, Bílý andelé, čiže FC Spartak Trnava, žalostne prehrali zápas s FC Rimavská Sobota. Najväčším súperom Trnavy však bol tím 1. FC Košice, pred ktorým mali v tabuľke len dvojbodový náskok. Jednoduché počty hovorili, že ak Trnava svoj zápas s Rimavskou Sobotou prehrá a Košice zas ten svoj (s Lokomotívou Košice) vyhrajú, tak majstrom ligy sa stanú Košice. Nuž a kto vtedy vládol v Košiciach? Alexander Rezeš, privatizátor Východoslovenských železiarní, sediaci na obrovskom balíku peňazí.

Šok a poníženie!

Zápas navštívilo neuveriteľných 11 tisíc divákov a pravdepodobne nikto z nich nepredpokladal, že Rimavská Sobota nad Trnavou zvíťazí, pretože to bol tím z posledného miesta v tabuľke, bojujúci o záchranu. Lenže čo sa udialo? Toto: „V prvom polčase poslal Trnavu do vedenia Július Šimon z pokutového kopu. Niektorí ľudia však videli vtedajšieho viceprezidenta 1. FC Košice Daniela Bartka, ako sa demonštratívne prechádza pri ihrisku s kufríkom. Asi desať minút po prestávke Vladimír Sýkora zblízka vyrovnal. Brankár domácich Juraj Kakaš chytal v životnej forme. Trnavčania búšili a búšili, ale gól nestrelili... V nekonečnom pridanom čase sa Rimavskosoboťania zmohli ešte na jeden protiútok, Juraj Vrábel mlel z posledného. Už skôr chcel zísť dolu z ihriska, ale tréner Szikora všetky svoje možnosti na striedanie minul. Hosťujúci Jaroslav Hrabal v snahe odkopnúť loptu trafil práve Vrábela a tá sa od neho málo vídaným oblúkom odrazila do siete. Spartak sa mohol stať majstrom po 24 rokoch. Ale sen sa po góle domácich na 2:1 definitívne rozplynul.“

Po zápase

Dodnes sa v novinách píše aj o mimoriadne vysokej motivácii (niekoľko miliónovej), ktorou košičania vraj motivovali hráčov Rimavskej Soboty. Ale spomína sa aj podplácanie trnavských hráčov, aby zápas pustili. Rozzúrení fanúšikovia Trnavy zdemolovali futbalovú tribúnu a podozrievali každého, počnúc vedením klubu, cez Rimavskosobotčanov, Košičanov i vlastných hráčov. Klub po zápase okamžite rozviazal zmluvu s hlavným trénerom a vyradil hráčov: Šimon, Fišan, Čmilanský a Timko.

Jánoš zbieral, Majling písal

Toľko v skratke o škandálnom futbalovom zápase, ktorý sa po 23 rokoch stal predlohou divadelnej hry. Na stránkach Divadla Jána Palárika v Trnave sa píše: „Hra je zostavená z autentických dokumentárnych materiálov, ktoré pre potreby divadla zozbieral herec a veľký fanúšik trnavského futbalu Michal Jánoš. Výnimočný slovenský dramatik a prozaik Daniel Majling ich spracoval do nesmierne trefnej a vtipnej hry. Veľké ambície, vášeň pre šport, túžba po úspechu, obavy zo zlyhania, sklamanie z prehry a všadeprítomný tieň korupcie. Aj to sú témy, o ktorých vypovedá naša nová inscenácia.“

Nikomu nič nepridali

Daniel Majling v obsiahlom rozhovore pre športový server Sportnet povedal: „Riaditeľka divadla Zuzka Hekkel aj s umeleckým šéfom chceli spraviť inscenáciu o futbale. Rozprávali sme sa o tom, čo by bolo atraktívne pre trnavského fanúšika. Hľadali sme tému, ktorá by oslovila iný typ publika, ale mala aj spoločenský presah. Nakoniec sme dospeli k tomu, že zápas v Rimavskej Sobote je asi najvďačnejšou témou. To, čo sa dlho vyvíjalo ako veľký americký príbeh o úspechu odpisovaných alebo úplne začínajúcich hráčov, sa nakoniec skončilo pologroteskne, a pre trnavských fanúšikov tragicky. Je to dokudráma, nikomu sme nepridávali nič, čo nepovedal. Niečo sme museli štylisticky očesať, ale neboli to veľké zásahy. Je to teda dokudráma a pritom je to tragigroteska.“

Vypredané!

Inscenácia Futbal alebo Bílý andel v pekle má mimoriadny ohlas a kým ju nezrušila pandémia, bola neustále beznádejne vypredaná. Po zrušení pandemických ombedzení ju v divadle opäť nasadili, žiaľ, ďalšie predstavenia sú v pláne až po skončení divadelných prázdnin.

Tu si môžete prečítať recenziu na inscenáciu a pozrieť televíznu reportáž o vzniku inscenácie: