Recenzia

Prečítala si 23 kníh debutovej prózy a výsledok? Literárna kritička napísala pravdu!

Debutanti pozor! Ak ste sa počas minulého roka nedočkali žiadnej recenzie na svoj prozaický debut, teraz máte príležitosť prečítať si kvalifikovaný odborný názor z pera obľúbenej literárnej kritičky! 

Patrí k dlhoročnej tradícii mesačníka Knižná revue, že vo svojom letnom dvojčísle (07-08) prináša hodnotenie slovenskej knižnej produkcie za predchádzajúci rok. Hodnotenia sú rozdelené do kategórií (próza, poézia, fantastika a komiks, literárna veda, atď), z ktorých každú píše renomovaný literárny vedec.

Stresujúce hodnotenie

Veľmi citlivú kategóriu tzv. debutovej prózy má už niekoľko rokov na starosti obľúbená kritička Tamara Janecová. Prečítať si všetky prozaické debuty, ktoré vyšli na Slovensku počas jedného roka, je určite vyčerpávajúce a povedzme si to priamo, aj stresujúce. Debutanti sú častokrát málo skúsení začiatočníci, vylejú si na papier svoju dušu, neuvážene a bez rozmyslu odhalia jej zákutia, do detailu popíšu svoje zážitky i túžby. A to všetko si musí obľúbená kritička prečítať! A potom i zhodnotiť, trocha pochváliť, poradiť, ba niekedy i pokarhať.

Nové talenty

Našťastie, i medzi debutantmi sú autori a autorky, ktorých dielka potešia a vtedy si obľúbená kritička povie: Ajhľa, čo nám tu rastie pred očami! Aký talent sa nám tu derie na svet! A potom sa už len s radosťou pozerá, ako sa z nesmelého debutanta stáva sebavedomý autor, nový Hvorecký či Kovalyk, prípadne nová Vasilková či Karika, alebo nový Banáš či Coddington!

Štyri kategórie

V roku 2019 vyšlo 23 prozaických debutov, čo je číslo zaujímavé, ale nič nehovoriace. Po prečítaní ich Tamara Janecová rozdelila do štyroch tématických kategórií: regionálno-folkloristickú, prózy subjektu, tzv. „ženské písanie“ a napokon prózy príbehu. Sú to základné témy, v rámci ktorých sa debutanti zväčša pohybujú a potom už nasledovala tvrdá práca, oddeľovanie zrna od pliev.

Zrelé debutantky

Je pozoruhodné, že v próze v roku 2019 debutovali aj zrelé a skúsené autorky ako Katarína Kucbelová (Čepiec), Lucia Pastierová Čarná (Hladko obratko) či Nataša Holinová (Prípad starej dámy). Ich dielam nebolo čo vytknúť a pozdvihli nielen kategóriu debutantov, ale snáď i slovenskú prózu ako celok.

Kazy krásy

Zvyšok hodnotených debutov mal menšie či väčšie kazy krásy. Tu je niekoľko príkladov: „Košaté čačkané vety, v ktorých každé podstatné meno sprevádza prídavné...“ (Hana Dudinská: Tajomstvo denníka). „Mládežnícka próza, novela habkania a snahy o poetickosť, plná nevkusu...“ (Katarína Púčeková: Si môj osud). „Medzery v motivácii aj posunoch deja, nesmierne rozvláčne podávanie, priveľa nadbytočných podrobností, autor trúsi gnómičky na počkanie...“ (Juraj Gerbel: Otoč sa). „Jazyková topornosť, únavné množstvo prirovnaní...“ (Lenka Řezníčková: Dvere). „Literárne je kniha podpriemerná, dialógy pôsobia neautenticky, rozprávač často využíva publicizmy, ošúchané klišé....“ (Peter Šloser: Mafiánska poprava). „Kniha je kráľovstvom adjektív a košatých opisov... stroskotáva na štýle...“ (Peter Zeman: Karamela). Atď.

Takto postihnutých debutantov však môžeme upokojiť konštatovaním, že väčšina slovenskej prozaickej produkcie má tie isté chyby a veľa autorov píše až do konca svojej profesionálnej kariéry rovnako, ako ich to naučili v prvom ročníku gymnázia.

Záver

Na záver Tamara Janecová zhodnotila debuty z roka 2019 takto: „Textových experimentov bolo málo... a už viac ako dvadsať rokov sa slovenskí spisovatelia pokúšajú aplikovať postmoderné literárne postupy v pláne rozprávača, no veľmi zriedkavo boli tieto pokusy esteticky a čitateľsky príťažlivé.“

Celé hodnotenie debutovej prózy za rok 2019 si môžete prečítať tu:

Prihlás sa na odber noviniek a získaj prehľad o slovenskej literárnej scéne
Prihlásením do newslettera súhlasíte so zasielaním obsahu prostredníctvom e-mailu. Kedykoľvek sa môžete z odberu odhlásiť.